website templates

10 enkla tips på hur du väljer ett bra företagsnamn

Du har bestämt dig. Du ska bli en egenföretagare. Men nu har du kört fast - du vet inte vad ditt företag ska heta.



Inledning

Att namnge sitt företag kan vara riktigt svårt, särskilt eftersom så mycket som hänger på namnet. I företagsvärlden är det första intrycket kritiskt. Visste du att en del forskning visar att hjärnan bestämmer sig för hur trovärdig man är på endast en tiondels sekund?


Vanliga typer av företagsnamn är:

  • Beskrivande namn
  • Namn bestående av akronymer
  • Riktiga ord
  • Påhittade ord
  • Namn döpt efter en grundare
Vissa hittar på slumpmässiga ord och använder det som företagsnamn och i hopp om att det ska fastna. Även om det kan funka är det bäst att ha ett riktigt mål.

Att sätta ihop flera ord kan vara ett effektivt sätt att förmedla innehåll i ett namn. Använd Facebook som exempel. Namnet på det ikoniska sociala nätvärket kommer från de två engelska orden “Face (ansikte)” och “Book (bok)” för att symbolisera tjänsten som en Bok med Ansikten.

1. Ha ett syfte med namnet

Att kalla sitt företag “Kalles Bananer” när du säljer elektronikdelar orsakar bara onödig förvirring. Ditt namn bör ha ett syfte, gärna med ord som relaterar till din verksamhet. Avstå från att använda slumpmässiga ord i ditt företagsnamn.


2. Var inte för specifik

Även om ens företagsnamn ska ha ett syfte och gärna relatera till din verksamhet ska ditt företagsnamn inte vara för specifikt. 

Föreställ dig ett företag med namnet “Johans Fruktimport”, visst är det enkelt att komma ihåg,men med ett så pass specifikt namn sätter du dig själv i fälleben när du i framtiden expanderar till andra områden. Tänk om du vill expandera till att även importera grönsaker? Att om några år behöva ändra namn till “Johans Frukt och Grönsaksimport” är kanske inte en bra ide.

Som entreprenör är det viktigt att kunna planera långsiktigt. Du vill kunna ha utrymme för expansion i framtiden. Bara att namnge sitt företag efter en ort kan bli konstigt när du flyttar din verksamhet.


3. Håll det lättstavat

Det har på senare blivit populärt att utesluta vokaler från företagsnamn, till exempel Flickr, Tumblr ochsåvidare. Hemsidor såsom Wordoid.com genererar nonsenseord som man kan använda som företagsnamn. Men är det verkligen värt kostnaden? Risken är att dina potentiella kunder blir förvirrade över hur ditt företagsnamn stavas och därmed inte hittar ditt företag!


4. Läs upp det högt

Som du nog redan vet vid detta laget är det viktigt att ens företagsnamn är enkelt att komma ihåg, därför är det viktigt att du läser upp ditt företagsnamn högt några gånger. Om det är svårt att uttala är risken stor att det även är svårt att komma ihåg.
Fundera en stund på namnet Coca-Cola. Visst har det en viss klang till sig? Alliterationen och rytmen i Coca-Cola gör att namnet lätt rullar av tungan, därmed blir det extra lätt att komma ihåg.
Helt enkelt, undvik tungvrickare som företagsnamn!


5. Avstå från konstiga namngivningsmetoder

På senare tid har det blivit poppis att inkorporera en domänsuffix i sitt företagsnamn. Till exempel Bit.ly, Agar.io mfl. Dessa fungerar oftast bara för väldigt korta namn där företaget riktar sig till unga internetanvändare.
Den gamla bokmarkerinshemsidan deli.cio.us fick ändra namn till delicious då användare hade svårt att komma ihåg var punkterna skulle vara. Att använda konstiga stavningar gör det även extra svårt för dyslektiker.


6. Var unik

Att ha ett för generaliserat företagsnamn kan göra att du blir förlorad i det stora havet med liknande namn. Särskilt för sökmotoroptimering är detta en dålig ide.


7. Älska ditt namn

Både du och dina kunder ska kunna identifiera sig med ditt företagsnamn. Men I slutändan är det ditt företag och du kommer använda det namn du väljer i många år framöver, och så länge du gillar ditt namn är det ett bra namn.


Slutsats

Har du några fler tips på hur man väljer ett bra företagsnamn? Hjälpte denna artiklen dig? Skriv en kommentar och berätta!

Kommentarer:

FACEBOOK COMMENTS WILL BE SHOWN ONLY WHEN YOUR SITE IS ONLINE

Källor:

- Headerbild från PixaBay
- Hur lång tid tar det att bilda sig en uppfattning om en person: psychologicalscience.org
- Artiklen är baserad på ett blogginlägg av Small Business Brief